в глазах смотрящего

11:13 | 05-05-2014 | Culturology, Literature | No Comments

отличная цитата[1]:

Only in literature, however, is difficulty considered a fault rather than a virtue. Only readers resist what Yeats called ‘the fascination of what’s difficult’. In diving competitions and gymnastics, ratings depend on the degree of difficulty. Magicians who pull off difficult feats get more applause than the guy who merely pulls a rabbit out of a hat, as do jugglers who keep a dozen objects in the air rather than two or three oranges. Experienced climbers and skiers prefer the challenge of a difficult mountain over an easy one; for a good golfer, a ‘difficult’ course is an exciting one. If you enjoy working jigsaw puzzles, do you want a simple one with 30 pieces, or a ‘difficult’ one with 300? A crossword puzzle from TV Guide or the New York Times? Add your own examples. But when it comes to literature, many readers want to be spoon-fed; they want the bunny slope rather than the challenging one, miniature golf rather than the real thing. No wonder movies usually portray bookish types as pansies.

Steven Moore, Novel: An Alternative History

и все же, сколько людей по-настоящему любит делать что-то сложное? не просто наблюдать фокусников или спортсменов, но самим — и не на поле для гольфа, but in your mind palace? это и есть ответ: количество тех, например, кто любит на досуге решать настоящие математические задачки, исчезающе мало. для этого надо слишком многое помнить, right? литература же, как и любое другое продвижение, состоит именно из таких знаний, воспоминаний, умений. читая, мы не просто соединяем буквы в слова. мы должны видеть на километры за ними, буде мешать нам станут обычные непроходимый бурелом текста, хребты энциклопедических знаний или океаны идей.

потребление историй — это только начало. самое сложное начинается потом.

 


  1. для ленивых из [info]chto_chitat, очевидно.  ↩

  

Leave a Reply