you shouldn’t let poets lie to you

07:17 | 22-01-2015 | Design, Literature, Music | 6 Comments

или, например, интервью чудесной Бьорк из далекого 1988 — как ни странно, про телевизор:

This looks like a city, like a little model of a city. Note the houses, which are here, and streets. This is may be an elevator to go up, up there [to the television tube].

помните у Бродского:

Через шесть отверстий, симметрично расположенных на задней стенке приемника, в неярком красноватом свечении и мерцании ламп, в сплетении контактов, сопротивлений и катодов, столь же непонятных, как и языки, которые они порождали, мне казалось, я видел Европу. Там, внутри, был как будто город в ночи с неонами повсюду. И когда в тридцать два года я прилетел в Вену, у меня мгновенно возникло чувство, что некоторым образом мне эти места знакомы.

она ужасно милая все-таки (“we tried to sing in French when we were in France but… we’re not very good in French”). и этот трогательный акцент, капельками волн, застывающий в исландские льдинки.

вот ее свежее[1] интервью Pitchfork:

With Biophilia, I was being like Kofi Annan—I had to be the pacifist to try to unite the impossible. Maybe that was a strange, personal job between me and myself, to show how overreaching I was being as a woman. The only way I could express that was by comparing it to the universe. If you can make nature and technology friends, then you can make everyone friends; you can make everyone intact. That’s what women do a lot—they’re the glue between a lot of things. Not only artists, but whatever job they do: in the office, or homemakers. Biophilia was like my own personal slapstick joke, showing I had to reach so long—between solar systems—to connect everything.

<...>

When I did [Vulnicura] — it all just collapsed. I didn’t have anything. It was the most painful thing I ever experienced in my life.

открытая, светлая. да и вообще. просто удивительная.

 


  1. про искренность:

    Now, on Vulnicura, she’s letting us in to her world—though it is not necessarily one of her own choosing. The album outlines the dissolution of Björk’s relationship with her longtime partner, the artist Matthew Barney. She confesses the devastation with candor. By the third song, “History of Touches”, she’s lying awake in bed, indexing the past with startling intimacy: “Every single fuck we had together is in a wondrous time-lapse with us here at this moment,” she laments over glistening synths. She details her struggle to keep her family intact, limning distance, rejection, and the death of their covenant. The blunt force of her words is striking. And damning.

     ↩

  

6 Responses to “you shouldn’t let poets lie to you”

  1. Mike says:

    Как здорово они про миры внутри техники! У меня было точно такое же переживание от радиолы Вега-312с. Печатная плата у нее расположена горизонтально и при взгляде сверху напоминает тот самый светящийся город. Удивительно, она прекрасно работает до сих пор и мы часто слушаем большую коллекцию виниловых и целлулоидных пластинок, оставшихся нам с прошлого века.

    • s says:

      да, Майк, я помню :)

      • Mike says:

        У вас отличная память! Признаться, я уже позабыл про тот разговор двухлетней давности. Но детское ощущение от “города внутри” помню словно только вчера разглядывал. А схожу-ка я в выходные и посмотрю вновь! ))

        • s says:

          просто, думаю, это ощущение близко всем :). поэтому и запомнил вашу ремарку :).

  2. […] кстати, если говорить о Мэтью Барни, то обязательно посмотрите его киноработы — и особенно цикл “The Cremaster”, он роскошный. […]

  3. […] милая, милая Бьорк в костюме Пинхеда выступила позавчера с чудесным концертом в Нью-Йорке — и недремлющий NYCTaper уже записал его и делится с нами. […]

Leave a Reply to Mike