утро в сосновом лесу

18:13 | 23-09-2010 | Art, Cinematograph | No Comments

как писал поэт:

Искусство есть искусство есть искусство…
Но лучше петь в раю, чем врать в концерте.

об этом же и “Выход через сувенирную лавку”[1] — фильм о стрит-арте, настоящих замечательных художниках и всех остальных — удивительное prankumentary, где ничто не ложно и ничто не реально:

However in the film during and interview with Mr Brainwash there is a painting of the Laughing Cavalier firmly placed in the background which might be a visual clue to the fact that Banksy has pulled a punk on the art world once again.

и хотя Mr. Brainwash в самом деле авторизировал несколько прекрасных работы (и увлекательный кинопоток сознания), вторичность его на фоне Бэнкси или Фэйри не вызывает сомнений (на то, впрочем, это и преемственость в современном искусстве). Бэнкси же, наоборот, несоизмеримо великолепен, расчленяя улицы на идеи и поступки, он вырастает на каждом шагу вдруг некой удивительной революцией, придавая ежедневной географии и архитектуре другие измерения, так и рвущиеся наружу:

It is easy to become addicted to his work. Since spotting my first few Banksies, I have been desperately seeking out more. When I do come across them, surreptitiously peeping out of an alley or boldy emblazoned on a wall, I find it hard to contain myself. They feel personal, as if they are just for me, and they feel public as if they are a gift for everyone.

воздающие по заслугам:

“Yeah, it’s all about retribution really,” he says. “Just doing a tag is about retribution. If you don’t own a train company then you go and paint on one instead. It all comes from that thing at school when you had to have name tags in the back of something – that makes it belong to you. You can own half the city by scribbling your name over it.”

<...>

Does he consider himself an artist? “I don’t know. We were talking about this the other day. I’m using the word vandalism a lot with the show. You know what hip-hop has done with the word ‘nigger’ – I’m trying to do that with the word vandalism, bring it back.” He also likes the word brandalism.

дальше будут двоичные коды, локативное искусство, и многое другое — свободное дыхание метрополий, вздохи и выдохи будущих парадигм. однако, не забывайте при этом главного:

I can’t believe you morons are buying this shit.


[1] — фильм, в общем-то, про поиск (что естественно) — о поиске форм, героев, реакций и репрессий. и оттого очень Пинчонoвский, конечно же: легкая ирония, невыполнимые квесты и задыхающаяся человеческая душа.

  

Leave a Reply