ошибка в расчетах

14:59 | 15-03-2011 | Hardware, Software | No Comments

меня всегда интересовало, как могла Нокия, компания, практически создавшая рынок смартфонов, потерять в итоге его чуть меньше, чем полностью. а между тем, все проблемы вытекают из одного очевидного факта: компания так и не смогла увидеть и оценить, когда наконец закончились ограниченные 90-ые, а на смену им пришли сытые 2000-ые.

несмотря на все возможные достоинства платформы, разработка приложений шла совершенно не туда и не там:

Here’s the problem: Hardware Rules at Nokia. The software is written by the software groups inside of Nokia, and it is then given to the hardware group, which gets to decide what software goes on the device, and the environment in which it runs. All schedules are driven by the hardware timelines. It was not uncommon for us to give them code that ran perfectly by their own test, only to have them do things like reduce the available memory for the software to 25% the specified allocation, and then point the finger back at software when things failed in the field.

задумайтесь, кого вообще может волновать подобная оптимизация сегодня? ровно так же, тем не менее, обстояли дела и со всем остальным:

A well-designed UX is consistent, forgiving and rewarding; Nokia’s user experience was inconsistent, unforgiving and hostile. Nokia’s designers honed in with meticulous attention to the wrong detail. Apple’s iPhoneOS UI had some unusual features – smooth graphics that played transitions at 60-frames-per-second, thanks to a dedicated graphics chip. Instead of redesigning the entire UX, Nokia acquired expensive professional-grade video cameras to determine the animation speed, and having confirmed that yes, it was 60fps, tried to recreate the transitions.

потрясающе.

статья, кстати, очень хорошая (плюс, многое тут), и я очень рекоммендую прочитать ее целиком — хотя бы для того, чтобы в полной мере оценить что именно (и как) было за все эти годы утрачено:

With both Linux and Symbian platforms, 80 per cent of the code did not need to change to make Nokia competitive once again. With Symbian, the code had been written over many thousands of man-years, and only the top 20 per cent (at most) needed to be refreshed. Yet Nokia couldn’t deliver this. For want of a nail, the kingdom was lost.

  

Leave a Reply