your real competition

10:07 | 09-03-2013 | Economics, Internet, Journalism, Lifeform | No Comments

известный пророк грядущего, Брюс Стерлинг, неизменно этому будущему активно сопротивляется:

It’s a shame when people mistake these electronica sarcophagi for actual books. The digital content of these dedicated display devices may be called “books” for legal and economic skeuomorphic reasons, but they’re not “books” any more than an mp3 file is the Beatles playing live in your living room.

Whatever happens to musicians will eventually happen to everybody.

слышна вселенская печаль, не правда ли? что ж, наша ежедневность радностно подкинула ему очередной случай:

Writer Nate Thayer set off the media equivalent of a fragmentation grenade on Tuesday, with a lament about the state of freelance writing that sent virtual shrapnel flying in all directions. The main target of his ire was The Atlantic, which he says asked him to rewrite one of his pieces and offered to pay him nothing — and this was seen by many as a symbol of the parlous state of online writing, not to mention the general decline of the media. Is that fair? Not really.

и Стерлинг, Мессия цифрового века, только в очередной раз пророком донес нам все то же уныние:

Whatever happens to musicians will happen to everybody.

so cute.

вот только ситуация отнюдь не биполярна, как это может показаться со стороны. так, например, можно говорить о том, как выживают сами журналы. или о том, что свободным писательством больше не заработаешь на хлеб, и это просто факт жизни, с которым глупо спорить. или еще о чем-нибудь.

но суть куда проще: дела обстоят так, что товарная экономика стремительно меняется на наших глазах почти во всех областях (нефть остается нефтью, you know). и, да, куда сильнее эти процессы бросаются в глаза именно в творческих профессиях любого сорта. и, да, то, что происходит с музыкальным бизнесом, в конечном счете затронет всех нас — раньше или позже. но если музыканты ищут другие пути, от концертов, до альтернативных методов издания (например), то все остальные застыли, испуганные, проповедуя неизбежный голод:

The part that Thayer and his supporters aren’t talking about is how much easier it is for writers of all kinds to make a living if they want to — not by submitting their work to a handful of traditional outlets, but by turning it into e-books and Byliner singles and other formats, something that has expanded the field of writing more than just about anything since the printing press. Are there new economics for writing? Yes. Are they unrelentingly evil and negative? No.

в точку[1].

 


  1. и успех The Magazine, движимого Марко Арментом, создателем Instapaper, это только лишний раз увренно подтверждает. ↩

  

Leave a Reply